fbpx
Shana Cabus - Sacha Kleinblatt
Picture of Shana

Shana

People pleasen als professional? Zo pak je het aan

Ben jij een meester in het iedereen naar de zin maken, privé en professioneel, en verlies je daarbij vaker dan je lief is je eigen noden uit het oog? Dan is de kans groot dat je een people pleaser bent. Dat heeft zijn mooie kanten, maar het wordt problematisch wanneer je daardoor systematisch over je eigen grenzen heen gaat. In deze blog ontdek je waar people pleasen vandaan komt, hoe je het kan herkennen en hoe je je grenzen duidelijker kan afbakenen. 

Hoe word je een people pleaser? 

People pleasing ontstaat al in de kindertijd. Als kind leer je (onbewust) of krijg je het gevoel dat de belangen van je ouders – of andere belangrijke figuren in je opvoeding – belangrijker zijn dan je eigen belangen. Je leert onbewust dat je liefde en waardering krijgt wanneer je ‘een lief, braaf meisje’ bent, dan word je graag gezien. Je leert dus van jongs af aan dat wanneer jij je braaf en lief gedraagt, anderen je leuk vinden. Je brein legt die link tussen oorzaak en gevolg: ik ben lief voor de ander, dus de andere vindt mij leuk. Hierdoor wordt dit een gedragspatroon, dat je in je volwassen leven onbewust nog meedraagt.

En zo wordt people pleasen een drijfveer, een mechanisme binnenin ons dat probeert controle te krijgen op de omgeving, specifieker op de relaties met anderen. Hoewel people pleasing vaak een negatieve bijklank krijgt, hoeft het niet altijd negatief te zijn. Als jij in een situatie zit waar je je comfortabel voelt en energie krijgt van het pleasen van anderen, is er niets aan de hand. 

Maar wanneer je in een situatie zit waarin het niet goed voelt, bijvoorbeeld wanneer je ongelijkheid in de relatie voelt of het gevoel hebt dat anderen je niet leuk vinden of waarderen, zal je dat controlemechanisme – people pleasen – overmatig gaan inzetten om de situatie weer in handen te krijgen. En dan kan je eraan onderdoor gaan.

Hoe herken je een people pleaser? 

In verschillende situaties zal je op andere manieren het mensen naar de zin willen maken. Daarom heb ik een onderscheid gemaakt tussen werk, voor jezelf of in een bedrijf, en privé. 

People pleasen als zelfstandige: 

  • Je doet te veel werk, waar je de ‘klant’ niet voor factureert.
  • Je biedt al een korting aan, zonder dat de klant daar überhaupt om heeft gevraagd.
  • Je neemt meer werk aan dan je eigenlijk kunt doen binnen kantooruren, omdat je mensen niet wilt teleurstellen.
  • Je verbergt je echte mening, omdat je niet veroordeeld wilt worden.
  • Je stemt in met onrealistische deadlines en rekent minder dan je waard bent.

People pleasen als collega: 

  • Je neemt extra werk aan om een ander een plezier te doen.
  • Je voert de taken uit die niemand wil doen, omdat je de vrede wilt bewaren.
  • Je checkt bij iedereen wat ze vinden van je keuze, zodat je niemand voor het hoofd kunt stoten.
  • Je bent stil tijdens vergaderingen, zodat je conflicten kunt vermijden.
  • Je neemt de mening van een ander over, zodat er geen conflicten kunnen ontstaan.
  • Je past je eigen verlofplanning aan aan die van je collega’s.

People pleasen in privésfeer: 

  • Je vindt het moeilijk om nee te zeggen.
  • Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel.
  • Je hecht veel belang aan wat andere mensen denken en voelen.
  • Je hebt begrip voor iedereens mening.
  • Je bent vaak druk in de weer voor anderen.
  • Je plaatst jezelf dikwijls op de laatste plaats.
  • Je hebt nood aan complimenten om je goed te voelen.
  • Je voelt conflicten aankomen en je doet er alles aan om ze te voorkomen.
  • Je wereld stort in als iemand boos op je is.
  • Je zegt vaak sorry, ook al is het niet jouw fout.

Hoeveel vakjes kan jij afvinken? 🙂 

Hoe stop je met people pleasen?

Stoppen met people pleasen is misschien niet nodig, maar het is wel belangrijk dat je leert je eigen grenzen ontdekken en aangeven. Doe je dat niet en blijf je systematisch over je grenzen gaan, dan steven je af op een burn-out. 

Een paar tips: 

  • Vind je het moeilijk om je grenzen aante houden? Zet ze duidelijk op papier zodat je ze zelf niet vergeet. Weet je bijvoorbeeld dat vier meetings op één dag te veel is? Dan zet je op papier dat je max. 3 meetings per dag aanneemt. Dit document kan je telkens verder aanvullen wanneer je voelt dat je ergens over een grens bent gegaan.
  • Zeg vaker ‘nee’. ‘Nee’ zeggen tegen iemand anders, is ‘ja’ zeggen tegen jezelf. Vind je het moeilijk om meteen ‘nee’ te zeggen? Vraag dan bedenktijd om later te kunnen weigeren. 
  • Train je brein, zet bijvoorbeeld een dagelijkse reminder in je gsm met de boodschap “ik kies voor mezelf” of schrijf het op een post-itje dat je op je computer plakt. Zonder die fysieke reminders vergeet je snel waarom je voor jezelf kiest en voor je het weet ben je weer over je grenzen gegaan. 

Wil jij jezelf beter leren kennen en je people pleasing en perfectionisme niet langer in de weg laten staan van je professionele en persoonlijke groei? In ‘Unleash your talents’, mijn unieke online traject, komt een hele module over dit onderwerp aan bod. En nog veel meer. Ontdek de volledige inhoud hier.

Interessant? Deel mijn post!